I december 2004 åkte vi på bröllopsresa till Californien.

Vi spenderade totalt nästan 3 veckor i delstaten, en vecka i San Francisco (där M även hade en konferens han deltog i under 3 dagar) samt resten av tiden med att bila ner från San Francisco till Los Angeles.

blogg19

Jetlaggade vaknade vi ruskigt tidigt, med kurrande magar så i brytningen mellan natt och gryning vandrade vi ut och kunde konstatera att stan redan var vaken (eller på väg att gå och sova?). Efter en frukost och allmänt strosande hade klockan blivit tidig förmiddag och vårt promenerande hade tagit oss till ett klassiskt ställe, de viktorianska byggnaderna i trevliga färger (Seven Sisters kallade).

blogg21

Den höga skyskrapan Transamerica Pyramid inbäddad i dimma.

blogg31

Det blev mycket promenerande under vår vistelse i SF, backigt och kulligt men mycket charmigt. Jag blev förälskad i denna stad, med en atmosfär och känsla som jag uppskattade mycket. En av de finare och bästa städerna jag besökt.

blogg41

Brant och backigt som sagt, det är lag på att bilar som parkerar i backar måste stå med hjulen vända på det sättet att bilen rullar ”fel” om den skulle börja rulla.

blogg51

Ett annat klassiskt turistmål och ställe är tydligen vad som kallas världens krokigaste väg, en liten vägstump med många kurvor.

blogg61

Vi gick i princip från morgon till kväll, det hände att orken tog slut och då hoppade vi på en spårvagn. Det sägs att dimman är mindre och tunnare i december, vet inte om det stämmer men vi hade hyfsat lite dimma, inget regn. Alcatraz här i lite dimma, sedd från strandkanten och med zoom.

blogg71

Vid vattnet skulle enligt guideboken en ubåt från 2:a världskriget finnas, här bodde M i timmar…. Själv fick jag panik efter kort stund inne i tuben och måste bara ut.

blogg81

Spårvagnarna var häftiga och nåt som så klart en turist i SF måste åka, vårt hotell syns i bakgrunden (byggnaden med röda fönster).

blogg151

Vårt hotell Sir Francis Drake var riktigt bra, bra läge som utgångspunkt för en massa olika saker. Bla gångavstånd till det hotell Hilton där M hade konferens i flera dagar, dagar då jag turistade för mig själv.

blogg141

Vårt hotellrum, fräscht och bra.

blogg91

En av dagarna tog vi oss med hjälp av buss och promenader ner till Golden Gate Park där vi även hittade Japanese Tea Garden som var väldigt mysigt och rofyllt. Vi fikade och tog det bara lugnt.

blogg101

Golden Gate syns i bakgrunden, vi är här på väg in till Ghirardellis chokladfabrik för att äta och köpa lite god choklad.

blogg111

Under SF-vistelsen blev det tre museum, här syns en bild från ett spårvagnsmuseum som låg på rätt kort gångavstånd från vårt hotell. Jag var lite tveksam först, spårvagnar och tåg är kanske inte min grej… Men det var ett väldigt bra museum. Mycket info också om uppbyggnadet av hela SF som var intressant. Andra muséer vi besökte var ubåten och ett krigsfartyg, detta spårvagnsmuseum samt ett emigrantmuseum som var riktigt bra och hade hela San Franciscos historia presenterad med allt från grundandet av staden, guldrush till den stora jordbävningen 1906.

blogg121

Högst uppe i vårt hotell Sir Francis Drake fanns en läcker skybar med imponerande utsikt över staden. Baren hade en läcker inredning, lite skum belysning och med pianomusik. Vi tog enkelt hissen upp hit från vårt hotellrum och drack nån drink, åt lite tilltugg och tittade ut på myllret långt där nere på marken.

blogg131

Utsikt från baren, SF-vistelsen är nästan slut och vi står beredda att hämta upp vår hyrbil och börja bilresan mot vinlandskapet Sonoma och Napa Valley, samt senare ner längs kusten och Highway 101.

Mer i del 2 om vår fortsatta road trip.